Terug naar de bron

Tijd voor jezelf, tijd om te zoeken naar de Bron van je bestaan….

Voorbereiding                                                                                                                                                                                                                                                                                                             

  • Zoek een plek waar je ongestoord bezig kunt zijn. Schuif eventueel meubilair opzij. Spreek af met je huisgenoten dat je even (een ruim half uur) niet gestoord wilt worden.
  • Lees de aanwijzingen een keer door.
  •  Zorg dat je afspeelapparatuur en muziek bij de hand hebt. Maak een afspeellijst. Alle in het programma aangegeven nummers zijn te vinden op Spotify en YouTube.
  • Bij sommige onderdelen, bijvoorbeeld ‘aankomen bij je gevoel’ of ‘dansen met de tekst’ kan je kiezen uit verschillende mogelijkheden. Kies dat wat je op dit moment het beste past.

Bibliodans

  • Aankomen bij je lijf. NB Probeer bij alles je adem mee te laten gaan met de beweging. Schud je hele lijf los: armen, borst, billen, benen. Zwaai dan losjes je armen afwisselend naar voren en achteren en vervolgens je benen. Sta stil, strek zachtjes je armen omhoog en dan terwijl ze hoog zijn afwisselend naar links en naar rechts. Kom weer recht en laat ze langs je lijf vallen. Beweeg losjes alle stukjes van je ruggengraat, wissel af: naar voren en naar achteren, naar links en rechts. Laat het een golvende beweging worden. Sta dan stil en voel je voeten op de grond. En/of:
  • Aankomen bij je gevoel. Dans je los op muziek die bij je stemming past. Kies je eigen muziek of een van de volgende suggesties: Le Onde van Ludovio Einaudi (moe) , Rock Steady van Aretha Franklin (boos), Eadnan Bakti van Mari Boine (verdrietig) of Happiness does not wait van Olafur Arnalds (blij). 
  • Tot rust komen. Ga zitten op een stoel. Ga met je aandacht je hele lichaam langs. Van je hoofd naar je voeten en weer terug: wat voel je aan tintelingen, kloppen, spanning, ontspanning. Ga dan met je aandacht naar je ademhaling. Merk op hoe die gaat- je hoeft niks te veranderen, alleen waar te nemen wat gebeurt. Laat je, als je dat prettig vindt, leiden door de audio-opname.

  • Klaar om te dansen? Stel je dan voor hoe water beweegt: als een klaterende bron, kabbelend beekje, brede rivier, golvende zee, opstijgende mist, neerkletterende regen, een sierlijke fontein. Dans als water op La Fuente van Alarife en Mudejare en/of Kairaba van Lamine Konte.
  • Kom tot rust, voel het effect van de bewegingen op je lichaam en je gevoel.
  • Dansen met een tekst. Richt je aandacht dan op de volgende regel uit psalm 36. Laat die woorden je inspireren tot een dans op een van de ‘watermuziekjes’.

Want bij u is de bron van leven. (psalm 36:10).

         Of blijf rustig zitten en laat de tekst op je inwerken op het ritme van je ademhaling. Ga met je aandacht naar je ademhaling. Op de inademing zeg je innerlijk de woorden: Want bij u…. En op          de uitademing: is de bron van leven. Als je in de knoop raakt met je ademhaling: laat de aandacht daarvoor dan los en beweeg/dans.

  • Sluit af met een kort gebed – met woorden of met een houding of beweging.

Afronding

  • Schud je los.
  • Als je het prettig vindt: Noteer in enkele woorden of met een eenvoudige tekening iets over wat je van de dans wilt meenemen.

(c) Riëtte Beurmanjer, april 2020

Is de kennismaking je bevallen? Ik heb nog meer dansmeditaties die je thuis kan doen. Stuur voor informatie daarover een email naar h.beurmanjer@planet.nl Zet in de onderwerpregel: graag info over meer dansmeditaties

 



Data en locatie

Kaart niet beschikbaar
Data:
Kosten: €
Opgaven:
Categorie: